Smsbox.be Logo

Tel.: +32(0)9/328.03.83

  • Twitter
  • Facebook

F.A.Q (laatste update 01/09/2016)

De onderstaande informatie is onder voorbehoud van wijzigingen.

Hoe bestel ik credits?
Registreer eerst uw account. Ga naar 'Bestellingen' -> 'Bestel credits'. Na betaling via overschrijving of online bankieren, worden je credits aan je account toegevoegd.
Is LongSMS mogelijk?
Jazeker. Wij kunnen berichten versturen tot 459 tekens. Let wel dat 1 SMS cost = 160 tekens. Is de SMS > 160 tekens, dan zal deze gesplitst worden in max. 3 x 153 tekens (7 tekens worden telkens gebruikt om de sms'n te verbinden). U ontvangt wel de 459 tekens als 1 lange SMS op uw GSM.

Opmerking : Wij weten uit ervaring dat longSMS niet door elk GSM toestel correct verwerkt wordt (=software issues). Een longsms (meerdere berichten) wordt samengesteld op het toestel van de ontvanger en nooit direct als 1 sms afgeleverd door de centrale. Sommige toestellen hebben hier problemen mee. De sms'n zijn dus wel aangekomen, maar visueel niet te zien is op het toestel, omdat er iets is misgegaan in het verbinden van deze berichten naar 1 lang bericht. Hier kunnen wij geen verder gevolg aan geven.
Ik krijg telkens als afzender 'smsbox.be'. Kan ik mijn eigen naam instellen?
U kan de afzender wijzigen in uw account, maar deze is nooit gegarandeerd, dwz dat niet elke ingestelde afzender correct zal weergegeven worden bij de bestemmeling. Alles heeft te maken met de lokale/europese wetgeving, die bepaalt welke afzenders geldig zijn en niet. Wij verwachten tevens dat op korte termijn SMS spoofing (instellen willekeurige afzender) niet meer mogelijk zal zijn.
bv Het gebruik van een korte of shortcode (premium) nummers (bv 3025), betaalnummers (bv 0900/070) als afzender zijn verboden en hierop kunnen sms'n gefilterd worden door de operator.

- Restricties BE operatoren : GEEN alphanumerieke afzender mogelijk en GEEN Belgisch (+32xxxxxxxx) nummer mogelijk. Indien u toch deze als afzender instelt, kunnen de berichten gefilterd worden. Hier kunnen wij geen verder gevolg meer aan geven.

Ga naar 'Instellingen' -> 'Uw profiel' -> Afzender. Gelieve telkens bij een numerieke afzender een internationaal formaat op te geven.

OPGELET : Indien 2-weg communicatie nodig is bij Belgische bestemmelingen, raden wij aan het nummer te gaan vermelden in het bericht, mits het correct instellen van een Belgische afzender niet meer gegarandeerd is.
Moet ik mijn credits binnen een bepaalde periode opgebruiken?
Ja, de credits blijven 1 jaar geldig. Als u binnen de periode van 1 jaar opnieuw credits bestelt, dan worden overgebleven credits met 1 jaar verlengd.
Is 1 sms / fax / voice call gelijk aan 1 credit?
Een credit wordt gedefinieerd als een quantitatieve verhouding op een verzonden sms / fax / voice call, dus één (1) sms / fax / voice call is niet gelijk aan 1 (één) credit. Voor de juiste verhouding per netwerk wordt uitdrukkelijk verwezen naar:
https://www.smsbox.be/gateway_list.php
Waarom zie ik mijn afzender niet of niet volledig?
Dit kan. De afzendernaam kunnen wij niet garanderen. Dit is afhankelijk van de ondersteuning van de SMSC. Een sms versturen naar vaste lijnen (BE) heeft een vaste afzender en kan niet gewijzigd worden.
Wat betekent "Sent" in mijn outbox?
Dwz dat de sms afgeleverd is aan onze gateway en in 99,8% van de gevallen ook afgeleverd is bij de bestemmeling. "Delivered" is een sms met afleverrapport. Opgelet : Berichten versturen naar nummers in roaming (dwz nummers die geconnecteerd staan op een ander netwerk dan herkomst) kunnen in 'Sent' blijven staan. Wij geven geen aflevergarantie op nummers in roaming. Hiervoor zijn speciale routes nodig. Contacteer support.
Kan ik publicitaire berichten verzenden bij smsbox.be?
Dit kan. Maar u moet de uitdrukkelijke toestemming hebben van de afzender.
SMS naar vaste lijn (BE)
Deze functie wordt voorlopig alleen ondersteund bij Belgacom aansluitingen. U kan 'de vaste lijn SMS-ondersteuning' activeren door 1 SMS'je te sturen naar de bestemming van uw keuze (is geactiveerd binnen de 24u). Indien u over geen toestel met SMS-ondersteuning beschikt, dan ontvangt u toch alle sms'jes als ingesproken berichten. Gesproken berichtjes worden afgeleverd tussen 8u en 22u.
Extra gekende restricties bij versturen berichten via onze sms gateway!
  • Vermijd "dezelfde berichten" (=inhoud) naar meerdere ontvangers kort na elkaar.
    Sommige operatoren hebben een intelligent systeem aanwezig om batchen te kunnen detecteren.
  • Vermijd meerdere berichten kort na elkaar naar dezelfde ontvanger.
  • Vermijd berichten met het woord "TEST".
Deze berichten kunnen door de GSM operatoren gefilterd worden. (=anti-spam maatregel)
Hier kunnen wij geen verder gevolg meer aan geven.
Ik tel 160 tekens via notepad/word, maar er wordt een dubbele sms kost aangerekend?
Sommige tekens tellen voor meerdere tekens in een sms bericht. Dit heeft te maken met GSM encoding. De volgende tekens tellen voor 2 tekens \r\n, [, \, ], ^, {, |, }, ~, €. Dit kan resulteren in een hogere sms-kost.